در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد انواع درب خودروهای اسپرت و لوکس + دنیای جذاب رینگ ها+ جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.علاقه مندان بـه دنیای ماشین همیشه بـه دو چیز علاقه دارند: درب خودروها و مدل رینگ ها. در این پست نگاهی داریم بـه دنیای درب خودروها و انواع مدلهای آن و همچنین دنیای جذاب و شگفت انگیز رینگ ها، بیشترین چیزی کـه در مورد خودروها جلب توجه می کند، البته جدای از ظاهر کلی آن، درب و رینگ خودروها میباشد. در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید تا با انواع درب ها و رینگ ها آشنا شویم.اگر چـه وقتی روی یک ماشین لقب ابرخودرو گذاشته و آنرا در باشگاه بزرگان خودرویی قرار می دهیم، چیزی بیشتر از طراحی ظاهری و شکل و ظاهر ماشین در نظرمان اسـت اما بی شک، داشتن یک سبک طراحی زیبا می تواند بر جذابیت اتومبیل افزوده ودر چشم بیننده خود در نقش یک مگا ابرخودرو ظاهر شود. با این حال، اتومبیل هایی هستند کـه با طراحی فوقالعاده جذاب خود، چهرهای از آینده رابه زمان حال آوردهاند.
این نوع از دربها، در ابتدا بر روی مرسدس بنز ۳۰۰SL بـه شهرت رسیدند. اما بعدازاینکه مرسدس آنها را معرفی کرد، در فیلمهای سینمایی زیادی نیز بـه نمایش درآمدند. درسالهای اخیر، مرسدس AMG SLS و پاگانی هویرا ازجمله خودرو هـای مشهوری بودند کـه از این نوع دربها استفاده کردهاند.
در میان خودرو هـای مدرن امروزی نیز، خودروی آمریکایی تسلا مدل X نیز با دربهایی موسوم بـه دربهای فالکن رونمایی شدند. نوعی از درب اتومبیل کـه درواقع درخانواده دربهای پرنده دریایی میگنجد. همان طور کـه در تصویر مشاهده میکنید، دربهای جلویی این تسلا، مانند دربهای معمولی ولی دربهای عقب بـه سمت بالا باز میشوند. شاخصهای کـه برای فضاهای کوچک میتواند بسیار مفید واقع شود.
آیا می دانستید کـه دربهای پروانهای طراحیشده در مک لارن F1، برگرفته از دربهای خودروی ژاپنی تویوتا Sera اسـت. درب هایی کـه آنها را میتوان هماکنون در خودرو هـای شاخصی مانند بی ام و i8، لا فراری، مک لارن ۷۲۰S و مرسدس AMG Project One، مشاهده کرد. اما یک خودروساز آلمانی بـه خودروی جادهای خود، این درب زیبا را هدیه داد.
فولکسواگن XL1، یک خودروی کامپکت پلاگین-هیبرید دونفرهای اسـت کـه در تعداد کم و باقابلیتهای بسیار بالا بـه تولید رسید. خودرویی کـه علاوه بر موتور دیزل خود، دارای یک موتور ۵٫۵ کیلووات ساعتی اسـت کـه بتواند مسئولیت قدرت رسانی رابهدرستی انجام دهد.
دربهایی کـه بـه لطف استفاده مکرر لامبورگینی ازآنها، بـه دربهای خودرو هـای لامبورگینی نیز شهرت داشته اما بـه دربهای قیچی مانند مشهور شدهاند. خودرو هـای جادهای کمی هستند کـه با این نوع دربها معرفیشدهاند و همان تعداد کم نیز، ابر خودروهایی مدرن و جذاب هستند. خودرویی مانند رنو Twizy، این نوع دربها رابهصورت آپشن ارائه می دهد.
البته خودروی کوچک شهری مانند تاتا پیکسل هندی نیز با این نوع درب بـه تولید رسیده اسـت. خودرویی کـه شرکت تاتا، بر روی آن، یک موتور ۳ سیلندر توربو دیزل باقدرت ۶۶ اسب بخار سوار کرده اسـت.البته خودروی کوچک شهری مانند تاتا پیکسل هندی نیز با این نوع درب بـه تولید رسیده اسـت. خودرویی کـه شرکت تاتا، بر روی آن، یک موتور ۳ سیلندر توربو دیزل باقدرت ۶۶ اسب بخار سوار کرده اسـت.
این نوع دربها کـه زمانی، در خودرو هـای متنوعی بکار میرفتند، قابلیت این را داشتند کـه در جلو، عقب و دربهای کناری اتومبیل، سوار شوند. دربهایی کـه طی سالهای زیادی، در طرحهای مفهومی متنوعی مانند لامبورگینی اگویستا استفاده شد.
این نوع دربها، درست مانند دربهای یک جت جنگنده بازشده و ظاهر متفاوتی رابه ماشین میبخشند. خودرویی مانند بی ام و Isetta، یکی از معروف ترین خودروهایی اسـت کـه از این نوع دربها در قسمت جلویی خود استفاده کرده اسـت.
این نوع دربها بـه صورتی هستند کـه مانند دربهای خودرو هـای معمولی بازشده و تنها تفاوت در این اسـت کـه بـهجای لولا شدن درب بـه قسمت جلویی، بـه قسمت عقب، لولا شدهاند. دلیل نامگذاری آنها نیز این اسـت کـه اگر در حین حرکت، درب ماشین باز شود، مانند یک با بادبادک توسط هوا کندهشده و بـه پرواز درمیآیند و حتی باعث پرت شدن سرنشین، از ماشین می شوند.
خودرویی جدیدی کـه با این نوع دربها ساختهشده، بی ام و i3 اسـت. یک خودروی کامپکت برقی درونشهری کـه با فیبر کربن و مواد بازیافتی، بـه تولید رسیده اسـت. خاصیت مثبت این نوع دربها، بخشیدن فضای بیشتر در هنگام بازشدن دربها، بـه سرنشینان عقب ماشین اسـت.
این نوع دربها را میتوان بیشتر در مینیبوسها و مینی ونهایی مشاهده کرد باعث دسترسی آسانتر سرنشینان بـه ماشین و پیشگیری از بروز حادثه در مکانهای شلوغ میشود. اما استفاده از این نوع دربها بـه این خودرو هـای خلاصه نشده ودر خودروی جذابی مانند بی ام و Z1 اسپورت متعلق بـه دهه ۹۰ میلادی نیز دید همیشود.
Z1 دارای دربهای بدون لولای لغزندهای بود کـه میتوانستند ناپدیدشده و باز و بسته شوند. شاید همین مشخصه یکی از خاطرهانگیزترین موارد مربوط بـه Z1 بی ام و باشد.
تغییر رینگهای هر خودرویی، بـهسهولت درست کردن و نوشیدن یک لیوان چای بوده و شاید تنها در زمان ۲۰ دقیقه بتوان این شخصیسازی دلخواه را بر روی خودروی خود انجام داد. رینگهایی کـه بعضی ازآنها آنقدر بـه جذابیت ماشین میافزایند کـه حتی می توانند در حد تغییر طراحی خارجی ماشین نیز ایفای نقش کنند. اما در اینبین، رینگهایی نیز هستند کـه در نوع خود، می توان آنها را عجیب و وحشتناک نامید!
رینگ کودکانه و جالبی کـه بـه رنگ سفید و نقرهای و با جزئیات مشکیرنگ، روی اتومبیل سوار می شود. رینگی کـه قطر آن ۱۴ اینچ بوده و مناسب کسی اسـت کـه میـــخواهد خاطرات کودکی خودرا با این رینگ شبیهسازی کند! بـهجرئت میتوان گفت کـه رینگ Ronal URS ازجمله رینگهایی اسـت کـه هیچ حس زیباییشناسی و جذابیتی را در انسان ایجاد نمی کند.
البته اگر چـه نامی پر مسما برای این رینگ گذاشتهشده، اما طراحی آن بـهاندازه نامش پر مسما نبوده و مسئولیت زشت و غیر جذاب جلوه دادن هر خودرویی را میتواند بـهخوبی انجام دهد. رینگی کـه با قطرهای بزرگ ۲۰ و ۲۲ اینچی موجود بوده و بـه سختی می توان نام آنها را حتی یک رینگ ساده گذاشت!
شخصی بنام لنسو کـه این رینگهای عجیب را در نمایشگاه خودرویی SEMA سال ۲۰۰۷ بـه نمایش گذاشت. جاییکه همه یی شاخصههای جذابیت صنعت خودروسازی، در آن گرد هم می آیند.
رینگی کـه بـهحق می توان گفت، جایش رونمایی در آن نمایشگاه نبوده و روی هر خودرویی می تواند یک صحنه فاجعهبار رابه ارمغان بیاورد.